SAPERE BH: Drugi modul P4C edukacije nastavnog osoblja KS

U periodu od 16-17. marta 2023.održan je drugi modul treninga „Filozofija za djecu – P4C“ za nastavnike/ce predmetne nastave Kantona Sarajevo. Polaznici/e su realizovali filozofska propitivanja u vlastitim učionicama te je drugi modul započeo refleksijom na stečeno iskustvo.

Obzirom da je prezentacija nastavnog gradiva rađena prema novoj nastavnoj metodi, učenici su, u početku, osjećali bojaz i nesigurnost. Tako, jedna od polaznica P4C treninga ističe: „Nakon dva-tri filozofska propitivanja uslijedilo je pitanje „Nastavnice, je li ovo za ocjenu?“. To mi je više reklo o našem obrazovnom sistemu. Drugo propitivanje sam ja bila vještija, pa su i djeca bila puno otvorenija. Mi smo objavili i na Facebook stranice škole da radimo na jedan novi način, a onda su roditelji komentarisali: Bravo, svaka čast da postoje i ovakvi časovi. Dijete je došlo kući sretno.“

Druga refleksija je također istakla pozitivne strane i ograničenja primjene metode kritičkog promišljanja. Nastavnik pojašnjava: „Radio sam dva propitivanja. Razlika između ta dva razreda je: u jednom radi učiteljica koja većinom koristi frontalni način predavanja, dok u drugom razredu radi učiteljica kojoj je učionica općenito uvijek „živa“. Dolazim u situacija da je u tom razredu propitivanje fenomenalno, toliko pitanja, odgovora, uključivanja; dok u drugom razredu djeca sjede uplašena, pitaju smiju li reći svoje mišljenje. Nekako su se povlačili u sebe što je meni bilo alarmantno. Prvo se ja kao facilitator nisam osjećao ugodno jer vidim strah od dječije strane. Kažem im: opustite se, razgovaramo, recite slobodno mišljenje“.

Na sreću, pred nastavnicima/ama je mnogo filozofskih propitivanja i poticanja kritiškog promišljanja kod učenika/ca. Primjena ove metode u osnovnoškolskom obrazovanju daje nadu da će se učenici/e osloboditi straha od iznošenja mišljenja kao i da će kritički propitivati pojave koje ih okružuju.

Kroz ovaj modul polaznici/e treninga su filozofski propitivali temu rodne neravnopravnosti. Neka od pitanja bila su: da li je rodna neravnopravnost dio nepravde, zašto žena u 21. stoljeću

prihvata da je u podređenom položaju, može li se postići rodna ravnopravnost u patrijarhalnom društvu i sl.

Drugi dan treninga posvećen je filozofskim propitivanja uz stimuluse odabrane od strane polaznika/ca. Neka od pitanja bila su odlazak obrazovanih mladih iz Bosne i Hercegovine, uticaj Interneta i društvenih mreža, šta su danas prave vrijednosti itd.

Trenerice edukacije su certificirane SAPERE BH trenerice: prof. dr. Zilka Spahić Šiljak, mr. sc. Sedžida Hadžić, mr. sc. Elmana Cerić, mr. Dragana Koprivica. Edukaciju „Filozofija za djecu – P4C“ realizuje TPO Fondacija Sarajevo.