Izlaganje prof. Izeta Numanovića na Konferenciji Etos inicijative

U prethodne četiri godine, izvršena je obuka preko 300 nastavnika različitih usmjerenja, održano je 11 dvodnevnih obuka samo na temu „Svjetskog etosa“ i mogućnostima integriranja sadržaja u nastavu različitih predmetnih oblasti. Ishodišni impuls poučavanja o svjetskom etosu utemeljen na promociji univerzalnih etičkih vrijednosti usmjeren je na crpljenju mogućnosti i kapaciteta svih religijskih i nereligijskih tradicija podjednako sa generalnim ciljem da se otkriju i upotrijebe svi raspoloživi resursi koji su u funkciji uspostavljanja mnogo boljeg i prihvatljivijeg svijeta za čovjeka i ljudsko društvo u cjelini.

Nastavnici i učenici, dame i gospodo, uvaženi prijatelji i gosti,

Izuzetna mi je čast i zadovoljstvo, da se mogu obratiti na ovoj konferenciji, da vas pozdravim u ime Pedagoškog zavoda Tuzlanskog kantona Tuzla,  te u ime nastavnika osnovnih i srednjih škola Tuzlanskog kantona i naravno u svoje ime.

Ovim putem želimo iskazati svoju zahvalnost TPO Fondaciji Sarajevo za sve što je učinjeno u protekle četiri godine u obrazovnom sistemu TK. Od 2014. godine, uspostavili smo saradnju sa TPO Sarajevo. Prvobitno je to bila namjera: da se, u Tuzlanskom kantonu, u procesu obuke nastavnika, obuhvati za početak dio nastavnika, koji bi pohađali trening u nazivu „Svjetski etos pod školskim krovom“ te na taj način nastavnicima predočili potrebu da se putem interdisciplinarnog pristupa, kroz različite metode neposrednog poučavanja, približi mogućnost integriranja sadržaja Svjetskog etosa u nastavni proces, koji u načelu promovira potrebu poučavanja o univerzalnim etičkim vrijednostima iz spektra različitih izvora informacija.

U prethodne četiri godine, izvršena je obuka preko 300 nastavnika različitih usmjerenja, održano je 11 dvodnevnih obuka samo na temu „Svjetskog etosa“ i mogućnostima integriranja sadržaja u nastavu različitih predmetnih oblasti.

Ishodišni impuls poučavanja o svjetskom etosu utemeljen na promociji univerzalnih etičkih vrijednosti usmjeren je na crpljenju mogućnosti i kapaciteta svih religijskih i nereligijskih tradicija podjednako sa generalnim ciljem da se otkriju i upotrijebe svi raspoloživi resursi koji su u funkciji uspostavljanja mnogo boljeg i prihvatljivijeg svijeta za čovjeka i ljudsko društvo u cjelini.

Svjetski etos je projekat, kojim se u obuci nastavnika željelo ostvariti nekoliko ciljeva:

  1. Upoznati se sa idejom Svjetskog etosa i razumjeti  važnost etičkih i religijskih kapaciteta za fenomen Svjetskog etosa.
  2. Upoznati se sa strukturom edukativnih materijala o Svjetskom etosu i razumjeti značaj Svjetskog etosa kao pedagoškog projekta.
  3. Identificirati različite dimenzije učenja o Svjetskom etosu.
  4. Razmatrati predodžbe o etičkim i moralnim vrijednostima i uvjerenjima i proširiti znanje o ideji i sklopu zajedničkog svjetskog etosa.
  5. Unaprijediti vještine učenja i podučavanja razumjeti važnost vlastitog posredovanja.
  6. Izgraditi ideju ljudskosti i izgraditi osjećaj odgovornosti prema drugim ljudima, zajednici i svemu što nas okružuje.

Riječima Hannah Arendt, jednostavno rečeno: „Bez obzira da li se pojavljuje u religioznoj ili humanističkoj formi, ideja ljudskosti sadrži dužnost podijeljene odgovornosti.“           

Kroz realizciju seminara svi učesnici su imali priliku da više i bolje razumiju različite kontekste pitanja: učenja o zajedničkom životu, učenja i razumijevanje kultura, učenje  o životnim vrijednostima.

Prioritetni ciljevi poučavanja kroz projekat Svjetskog etosa u BiH podrazumijevaju usvajanje duha samokritičnosti, okretanjem kritike u samokritiku te iznova dosegnuti društvenu vjerodostojnost a time i relevantnost.

Prioritetni ciljevi poučavanja kroz projekat Svjetskog etosa u BiH podrazumijevaju usvajanje duha samokritičnosti, okretanjem kritike u samokritiku te iznova dosegnuti društvenu vjerodostojnost a time i relevantnost. Objedinjavajući sve tematske cikluse obuke kroz projekat Svjetskog etosa, nastavnici su prepoznali važnost tematskih oblasti formulisanih kroz nekoliko načela:

  1. Usvojanje duha samokritičnosti
  2. Neophodnost uspostave koalicije vjernika i nevjernika
  3. Oživljavanje načela ljudskosti kroz afirmaciju univerzalnih vrijednosti
  4. Razumjeti načelo uzajamnosti
  5. Izgraditi kulturu nenasilja i strahopoštovanja pred svekolikim životom
  6. Usvojiti kulturu solidarnosti i pravednog ekonomskog poretka
  7. Inzistirati na kulturi tolerancije i življenja u istini.

Naslanjajući se u poučavanju na izvore religijskih i nereligijskih tradicija, Svjetski etos zagovara Koalicija vjernika i onih koji se izjašnjavaju drugačije, zagovara zajednički angažman vjernika i nevjernika koji je usmjeren ka općem dobru a s onu stranu sekularnog i religioznog fundamentalizma i predstavlja jedan od fundamentalnih ciljeva projekta.

Ljudskost – biti čovjek odnosno Božje dijete – posjeduje neporeciv primat spram svih drugih pripadnosti. Za vrijeme različitih faza u realizaciji projekta od učesnika/ca se zahtijevalo da se suoče s predodžbama o temeljnim etičkim vrijednostima svjetskih religija, da ovladaju procesom međureligijskog učenja da se ideja svjetskog etosa zasniva na osnovnim, središnjim i zajedničkim etičkim i moralnim vrijednostima svjetskih religija. U tom kontekstu su učesnici/ce upoznati sa tradicijama, osobama, spisima, povijesnim pozadinama i naročito s predodžbama o vrijednostima u različitim svjetskim religijama. Ideju svjetskog etosa učesnici/ce trebaju biti u stanju razumjeti kao originalno religiozno mjesto.

U realizaciji projekta TPO Fondacija je pokrenula set obuka za trening budućih trenera o Svjetskom etosu. Ciljevi obuke su usmjereni na ostavrivanje ideje integracije svjetskog etosa u bosansko-hercegovačke obrazovne sisteme što bi predstavljalo novi pristup unaprijeđenju kvalitete obrazovanja iz oblasti učenja o etičkim vrijednostima.

Obuku organizovanu u četiri ciklusa od po tri i četiri dana u trajanju od dvije godine uspješno je završilo dvanaest kandidata. Svi treneri svjetskog etosa su u svom daljem angažmanu održali obuke u različitim dijelovima BiH i na taj način doprinijeli širenju ideje Svjetskog etosa u obrazovnom sistemu.

Vrlo važno je istaći i činjenicu da su projekat u procesu obuke nastavnika i trenera Svjetskog etosa podržale vjerske zajednice u BiH (RIZ u BIH i KU VBN u BiH), čiji su eksperti bili predavači i treneri u obukama.

Završit ću riječima iz Deklaracije o svjetskom etosu koje je izrekao Parlament svjetskih religija:

"Ovisni smo jedni o drugima. Svatko od nas ovisi o dobrobiti cjeline. Iz tog razloga poštujemo zajedništvo živih bića – ljudi, životinja i biljaka – i brinemo se za očuvanje Zemlje, zraka, vode i tla. Za sve ono što činimo snosimo individualnu odgovornost. Svi naši izbori, postupci i propusti uzrokuju posljedice. S drugima trebamo postupati onako kako želimo da drugi postupaju s nama. Obvezujemo se na poštivanje života i dostojanstva, individualnosti i različitosti kako bi se sa svakom osobom postupalo ljudski – i to bez iznimke. Moramo se vježbati u strpljivosti i susretljivosti."