TOT treninzi za unaprijeđenje interkulturnih i međureligijskih kompetencija nastavnika

Elmana Cerić

U avgustu 2019. godine TPO fondacija je u suradnji sa Ministarstvima obrazovanja četiri kantona Federacije Bosne i Hercegovine, započela edukaciju četrnaest nastavnika srednjih škola, a čiji je cilj unaprijeđenje interkulturnih i međureligijskih kompetencija nastavnika. Ova edukacija predstavlja pravo osvježenje u profesionalnom usavršavanju nastavnika, a o njenoj potrebitosti svjedoči činjenica da mnoge države svijeta kojima je obrazovanje visoko na listi prioriteta, na različite načine sprovode interkulturno učenje kroz svoje obrazovne sisteme. Zemlje u okruženju već su učinile puno toga na jačanju ovih kompetencija nastavnika, a posredno i kod samih učenika. 

Unaprijeđenje interkulturnih i međureligijskih kompetencija nastavnika nije pitanje izbora, nego nužnosti u globaliziranom svijetu u kojem živimo, gdje se često osjeti strah od gubljenja identiteta, pogotovo kod manjinskih grupacija. Pluralna društva, višestruki identiteti, globalizacija, migracije, sve su to pojave koje usložnjavaju naše međusobne odnose i razumijevanje.

Već prvi treninzi bili su neprocjenjivo iskustvo za sve polaznike ove edukacije. Osvještavanje i suočavanje sa vlastitim predrasudama, za koje često smatramo da ih nemamo, jedan je od osnovnih ciljeva ovakve vrste edukacije, i smatram da je u potpunosti ostvaren. Nerijetko su učesnici seminara i sami govorili o tome kako su mnoge društvene fenomene, poput homoseksualnih brakova, nošenja burki, problema migranata itd.,  promatrali isključivo iz svoje perspektive i kroz ovu edukaciju su ih prvi put sagledali iz „cipela onog drugog i drugačijeg“, napuštajući zonu komfora, što nije prijatno i lagodno iskustvo.

Bennettov razvojni kontinuum interkulturne osjetljivosti pokazao se kao vrlo učinkovit pristup u praćenju našeg vlastitog napretka u tom smislu. Ovi treninzi nijednog nastavnika ne mogu ostaviti ravnodušnim i neangažiranim, oni vas naprosto tjeraju da propitujete vlastite stavove i uvjerenja, otvarajući se prema onima drugačijim od vaših vlastitih. Oni vas motiviraju da pomjerate granice svoje ljudskosti i povećavate opseg ljudi koje oslovljavate sa „mi“.  Potiču vas na otvorenost i prihvaćanje drugog bez prisile, da prigrlite drugog zato što je naprosto čovjek, kao i vi. Jer, kada se pogledamo u ogledalo i ogolimo se u potpunosti, sve što ostaje je jedno krhko, a ipak često arogantno i umišljeno biće što zove se čovjekom.

Jedan od ciljeva ove edukacije je osloboditi se straha od drugoga, a to možemo postići kada oslobodimo sami sebe i prihvatimo se takvima kakvi jesmo – tek tada smo spremni prihvatiti drugoga. Ovo je samoprihvaćanje od osobite važnosti za nastavnike kako bi bili u stanju prihvatiti interkulturalnost svog razreda i poticati i razvijati te kompetencije kod svojih učenika. Nesiguran nastavnik to svakako nije u stanju pa je stoga važno, prije svega, educirati nastavnike.

Potrebitost ovakvog vida profesionalnog usavršavanja svih nastavnika, bez obzira na prirodu predmeta koji predaju, je u BiH neosporna i neodložna, a njeni prvi plodovi su već vidljivi kod polaznika ove edukacije. Entuzijazam, intrinzična motivacija, otvorenost, kreativnost i spremnost na suradnju, osobine su prisutne kod svih njenih polaznika.  Interkulturno obrazovanje i učenje je dugotrajan i složen proces, i kao takav treba obuhvatiti širu zajednicu, ali odnekud mora započeti pa je naše neizmjerno zadovoljstvo što je započeo baš sa nama.

                                                                                     mr. sci. Elmana Cerić, prof.